Bestyrelsen og Ø-udvalget

 Kommunikation fra S/I Greve Marina                       D. 30.08.2022

Havnebestyrelsen har holdt bestyrelsesmøde 30. august 2022.

Bestyrelsen debatterede hvilket fokus vi skal have i vinteren 2022/23, og beslutningen inkluderede selvfølgelig broernes beskaffenhed, der allerede er vores højeste prioritet.

Vi har i løbet af forsommeren fået ultralydsscannet de næsten 1.000 pæle der bærer vores broer. Resultatet er både godt og skidt. Analyse viser at 27% af alle vores pæle er svækket af pæleorm (24% på Mågen og 29% på Hejren), men analysen viser også, at langt de fleste pæle stadig har mere end 2/3-del af deres oprindelige styrke intakt.

Herudover er det også blevet klart, at vi kan bremse nedbrydningen ved at pakke pælene ind i en plastfolie. Plastfolien holder ilten ude og kvæler pæleormene inden i pælene.

Selvom det koster nogle penge at få pælene ”Wrappet” i plastfolie, så vurderer vi at det er en overordentlig god forretning, da en udskiftning af broerne let løber op i 1-2 mio pr bro. Når vi levetidsforlænger broerne kan vi spare mere op til udskiftningerne, bruge mere tid på at finde den helt rigtige løsning og altså undgå at skulle tage en beslutning i panik.

Bestyrelsen besluttede at igangsætte indpakningen af alle ramte pæle i ”Wrap” snarest.

Sejlklubberne har i foråret betalt for en ”Sikker Havn” analyse. Rapporten er nu kommet og giver en masse gode anbefalinger til hvordan vi kan øge sikkerheden i havnen. Bestyrelsen diskuterede hvilket ambitionsniveau vi skal anlægge og besluttede snarest at igangsætte de mest attraktive anbefalinger fra rapporten, så de kan etableres allerede nu her i vintersæsonen. Det er primært etablering af flere redningsstiger, informationstavler og en jævnlig status kontrol.

 

Kommunikation fra S/I Greve Marina                       D. 16.03.2022

Havnebestyrelsen har holdt bestyrelsesmøde 16. marts 2021.

Bestyrelsens hovedfokus er broernes beskaffenhed og den nødvendige oprensning på Mågen. Mågen fik lavet en gennemgang af broerne sidste år og Hejren er i gang med at få ultralydsscannet pælene for at vurdere omfanget af pæleorm. Heldigvis viser den første undersøgelse at selvom mange pæle er svækkede, så er det ikke så slemt, som vi havde frygtet. Kort tid før bestyrelsesmødet blev en pæl på Mågen knækket så noget tyder på, at pæleormene også er flyttet ind på Mågen. Heldigvis ser de øvrige bagpæle på broen ud til at være OK.

2 bestyrelsesmedlemmer er i gang med at gennemgå havnereglementet. Vi har haft et par både der er tippet eller stået usikkert i stativerne på Mågen og et tilløb til en brand på Hejren i en båd, hvor ejeren var væk (heldigvis ikke noget der bredte sig). Vi skal spørge os selv om retningslinjerne i Havnereglementet er tilstrækkeligt effektive, eller vi kan forbedre noget. Vi har også aftalt, at vi skal have reglerne kommunikeret bedre, sådan som et medlem foreslog på sidste års generalforsamling.

Sejlklubberne har tilbudt havnen at betale for en ”Sikker Havn” analyse. Havnebestyrelsen synes det er dejligt at have den dialog med sejlklubberne, selvom sikkerheden i havnen selvfølgelig primært at havnens ansvar. Havnebestyrelsen takker pænt Ja og analysen vil blive gennemført, når det er praktisk muligt. Så må vi se hvilke forbedringer, der er mulighed for og råd til.

Vild med Vand bliver den 11.juni for Greve Marina.

I Uge 30 vil havnen og SKB være vært for en gren af spejder lejren i Hedeland, så der kan vi forvente besøg af en masse søde børn og spejderførerne.

Bestyrelsen indkalder til generalforsamlingen 20.april 2022 kl 19 på Hedelyskolen.

 

 

Kommunikation fra S/I Greve Marina                       D. 11.11.2021

Havnebestyrelsen har holdt Ekstraordinær Generalforsamling 11.11.2021

Referat af Ekstraordinær Generalforsamling I S/I Greve Marina Torsdag d. 11.november 2021 kl. 19:00.

1. Valg af dirigent og referent.

Bjarke bød velkommen.

Leif Ulriksen blev valgt som dirigent, Torben Bergenhagen som referent.

Der var 69 stemmeberettigede fra mågen heraf 9 fuldmagter, 80 fra Hejren, heraf 12 fuldmagter.

2. Bestyrelsen stiller forslag om at der kan vælges imellem:

Alternativ 1: Nye pladsafgifter baseret på

  • Differentierede pladsafgifter på basis af en bro-meter takst på 1600 kr/m/år.
  • Indfasning så stigningen kommer over 2 år, nemlig med halvdelen i år 2022 og resten i år 2023.

Oversigt over priserne for alle pladskategorier var vedlagt indkaldelsen.

Alternativ 2: Nye pladsafgifter baseret på

  • Samme pris og stigning for alle størrelser pladser.
  • Indfasning så stigningen kommer over 2 år, nemlig med halvdelen i år 2022 og resten i år 2023.
  • Initiativ til en vedtægtsændring der forbyder udleje af pladser til 3die part.

Oversigt over priserne for alle pladskategorier var vedlagt indkaldelsen.

Bjarke gennemgik årsagerne til, at vi er nødt til at hæve pladsejernes betaling og argumenter for hvert af de 2 forslag. Derefter var der mulighed for at debattere og stille spørgsmål til forslagene.

Kresten Mågen: Har været med fra 1979-80. Omkring havnen mener jeg vi skal have en tilkendegivelse fra kommunen om hvor lang tid vi har havnen, inden vi begynder at investere.

Bjarke: Åremålskontrakten er forlænget, og kører til 2044. Yderligere forlængelse skal genforhandles 10 år før udløb, så vi har i hvert fald havnen 22 år endnu. De erhvervsdrivende på Hejren presser på for at få sikkerhed for deres lejemål, så det er nok dem der i løbet af få år presser på for at få en forlængelse.

Torben Hoffmann bestyrelsesrepræsentant fra byrådet: synes vi skal tage dialogen til foråret, når der er valgt ny kommunalbestyrelse.

Bjarke: vi har et godt samarbejde med repræsentanterne fra kommunen.

Peter fra Mågen: Ny sejler 2 år. De broer vi skal spare op til, har en levetid på 50 år, så hvorfor skal vi putte penge i det nu, i stedet for de fremtidige ejere, hvorfor ikke tage et lån, eventuelt med hjælp fra kommunen?

Bjarke: Om man skal spare op eller låne, er et holdningsspørgsmål.  Leasing ville være en mulighed, men så skal vi typisk lægge 10-20% i udbetaling, det har vi ikke sparet op til.

Esper fra Hejren: Sank en ekstra gang, fordi jeg lige har fået større båd, så jeg er i tvivl om jeg har råd til at beholde den nye båd. Det er en voldsom prisstigning. Jeg går helt ind for at vi skal vedligeholde havnen, men jeg synes at når vi har en ny kran, hvor vi praler med at vi kan løfte 50 t, hvorfor er der ikke mere gradueret betaling for kranløft? I forhold til stativer, hele den investering, hvorfor er der ikke brugerbetaling på det? Og så en lille ting, jeg satte en aften af til at komme til generalforsamling i Juli, men pga. en detalje flyttede i den til en anden dato. Hvis dette besluttes, nærmer det sig kontraktbrud, fordi der står i vedtægterne at betaling besluttes på den ordinære generalforsamling.

Leif: Jeg synes vi skal holde os til de emner den ekstraordinære generalforsamling omhandler.

Bjarke: det er korrekt at dette hører til den ordinære generalforsamling, men for at det ikke kommer som en overraskelse på den ordinære generalforsamling i 2022, diskuterer vi det nu, og så er det muligt at stemme det ned til april. Derfor havde vi diskussionen om vi skulle holde informationsmøde eller generalforsamling.

Tommy Hejren: Med udgangspunkt i de 2 alternativer og en stigning på 15,5%. Jeg har sat de tal vi fik ind i et Excel ark. Det er rigtigt at stigningen til næste år ligger på ca. 16 % men senere bliver det meget mere. De beløb vi snakker om genererer 415.000 til næste år, fuldt implementeret 830.000. Jeg kan forstå at det er fordi broer og toiletbygning er nedslidte, men vi har hensatte midler på 3,8 millioner. Dette er planlagt så i alternativ 1 vil det være de 48% af bådejerne med store både der kommer til at betale. -Hvis alle havde mødt op havde 50 % ligget på 20% stigning i alternativ 1, svarer til 800kr, det vil betyde at de 50% der har flertallet, vil stemme for at den anden halvdel skal betale størstedelen. Vi bruger alle sammen bad og toilet, så jeg synes vi skal løfte i flok. Jeg er en af dem der stiger 80 % det er voldsomt, jeg synes ikke det er rimeligt, selvom det er ok med stigninger. Jeg mangler et forslag hvor man beder bestyrelsen at lave et forslag hvor forskellen bliver mindre. Det er ikke rimeligt når vi har en nedslidt havn, at nogen går fri for prisstigninger.

Bjarke: Man kan anskue det på mange måder, og man kan skære kagen på forskellige måder. I anfægter lidt det demokratiske, men sådan er demokratiske processer, hvor flertallet ikke altid bestemmer det bedste for mindretallet.

Aksel Bøggild Hejren: Jeg kan se i vedtægterne i §10, der skal fremlægges et regnskab og budget, så det vi bestemmer her, er ikke i overensstemmelse med budgettet, det kan man ikke. Der er også afsat penge til dykanden, det kan jeg ikke se der er behov for.

Bjarke: Vi har fået så mange henvendelse om at holde en generalforsamling, så vi fik mere diskussion og demokrati. Som sagt har vi valgt at gøre det som generalforsamling. Vedtægterne begrænser os ikke i hvad vi kan behandle på en ekstraordinær generalforsamling. Disse stigninger har intet med dykanden at gøre, det skal finansieres af dem der bruger det og  vores andel bliver derfor meget lille.

Aksel, hvorfor er der så hensat kr. 700.000.

Bjarke, det er en investering for at få gang i udviklingen.

Tommy: der er hensat beløb til fremtidige projekter og Dykanden. hvorfor hensætter man 700.000 til dykanden, vi må sørge for at vores materiel er i orden, inden vi investerer. Hvad er forskellen på dykanden og fremtidige projekter? Hensættelse skal øremærkes, så vi er sikre på at de går til det rigtige.

Bjarke: skarpt set at der står dykanden og fremtidige projekter. Fremtidige projekter er en gammel hensættelse. Vi vil gerne øremærke hensættelser, det er grunden til at vi har fremtidige projekter, og Dykanden. I kan være helt sikre på, at dykanden ikke bliver igangsat, uden det er vedtaget på en kommende generalforsamling.

Thorleif Hejren: siden midten af 90erne. Det undrer mig at i siger vi ikke kan få vedligeholdt broer m.m. i dag har vi markant flere ansatte end vi havde i starten, så det er mærkeligt at vi ikke kan få vedligeholdt havnen. Jeg kan ikke se hvorfor det er relevant hvad kommunale havne koster. Når jeg ser på Facebook at formanden fortæller om visioner for havnen, som ikke er vedtaget, har jeg ikke tillid til bestyrelsen, og ønsker dem væltet.

Leif: vi skal holde os til sporet, og de emner denne generalforsamling omhandler

Benjamin Ziegler Mågen: synes det er fint med nye broer og pæle, jeg får en stigning til 19.000 så synes der skal løftes mere i samlet flok.

Bjarke: Der er ingen der kommer til at betale 19.000 kr. pr plads. hvis du har 2 pladser forstår jeg bedre beløbet.

Erik: Jeg ligger på Mågen, og har en mindre plads. Jeg synes det er rimeligt at vi løfter i flok. Har vi søgt miljøstyrelsen og EU om hjælp til miljøtiltag?

Bjarke: Vi har forsøgt at indhente tilskud, jeg kender ikke specifikt de 2 muligheder, men i er velkomne til at bidrage til det frivillige arbejde.

Dennis Hejren: Det vi skal vælge imellem er de 2 forslag. Svaret er nej, vi vil ikke stemme om de 2 forslag, Det er i strid med vedtægterne hvis vi ikke kan stemme nej.

Kenneth bestyrelsen: Vi har valgt at lægge dette frem for at i kan vælge hvilken vej i skal. Hvis i er imod kan budgettet stemmes ned til næste generalforsamling.

Bjarke: det ærgrer mig at i kommer med disse kommentarer. Hvis vi går efter vedtægterne, behøvede vi ikke holde dette møde, men det var et ønske på den ordinære generalforsamling at vi holdt en ekstraordinær generalforsamling for at øge demoktratiet og debatten.

John Mågen: Jeg kan godt se der er brug for flere penge, det undrer mig at vi har haft et velfungerende system i mange år, når i øremærker det på denne måde hænger det ikke sammen med historikken, og at vi skal have det hyggeligt og rart.

Bjarke: Det er holdningsbestemt om alle skal betale det samme eller differentieret, så jeg tror bare man er nødt til at stemme efter egen overbevisning.

Jørgen Mågen Bestyrelsen: Jeg synes outputtet af den ordinære generalforsamling var, at vi skulle gå videre med disse 2 forlag. Man ville også have nogle tal på bordet, og det er dem der er sendt ud. Man kan jo også til næste år fremsende forslag til den ordinære generalforsamling, som man synes er mere rimelige.

Natasja fra Mågen: Hvis man vælger alternatv 2, vil i gå efter at forbyde udlejning. Hvad hvis man har 2 eller 3 både og 2 eller 3 pladser, vil i også gå efter dem, kan i garantere at i ikke vil det?

Bjarke, det er ikke vores intention at gå efter pladsejere med flere både i havnen. Det er forsamlingen her der bestemmer det.

Kristian Hejren: Jeg anerkender behovet for kapital, jeg synes det er et svært valg, fordi jeg synes begge forslag er urimelige i hver sin retning.

Bjarke der var et massivt pres for at det skulle være en ekstraordinær generalforsamling, så de forslag vi har fremlagt er det vi stemmer om. I har mulighed for at stemme budgettet ned til den ordinære generalforsamling.

Torben Mågen: Helt ny i havnen. Da jeg købte pladsen gjorde jeg det ud fra prisen, Jeg kan godt se der skal gøres noget, men det burde i have gjort for nogle år siden. Hvis vi vælger en af de modeller kan i måske arbejde videre på at forbedre det, men det kunne vi have gjort hjemmefra.

Bjarke: Når vi diskuterede det på generalforsamlingen, var det jo fordi det ikke skulle komme som en overraskelse. Jeg tror på at der er de 2 modeller, jeg kan ikke se at vi kan finde bedre alternativer nu.

Derefter gik vi over til afstemning om de 2 forslag.

Stemmetallene var:

Forslag 1: 84 stemmer  (Hejren 49, Mågen 35)

Forslag 2: 44 stemmer (Hejren 24, Mågen 20)

Blanke: 26 stemmer (Hejren 8, Mågen 18)

Forslag 1 blev således vedtaget.

Leif takkede for god ro og orden.

 

Kommunikation fra S/I Greve Marina                       D. 13.10.2021

Havnebestyrelsen har holdt bestyrelsesmøde 30.september og 13.oktober 2021.

Den nye bestyrelse, som blev valgt på generalforsamlingen 1. september, har gennemgået og drøftet vores forretningsorden, så vi er sikre på at vores arbejde forløber velordnet. Vi har svære ting foran os, så det er vigtigt at vi arbejder ordentligt og effektivt.

Vi har besluttet at vedblive med at udsende nærværende kommunikation efter hvert bestyrelsesmøde.

Vi har også besluttet at oprette en mail så man kan komme i kontakt med formand og næstformand hvis man mener, at der er behov for at eskalere en sag til bestyrelsen. Vi henstiller dog til at alle henvendelser først er søgt løst med havnens personale inden man retter henvendelse til bestyrelsen.

Bestyrelsen har gennemgået rækken af kommentarer fra generalforsamlingen og aftalt hvem der skal afklare disse og eventuelt løse opgaverne.

Bestyrelsen drøftede den videre proces med indførelsen af differentierede havneafgifter for pladsejerne. Bestyrelsen mener det er vigtigt at få sat det i værk for 2022, da havnen på mange punkter har behov for øgede indtægter til vedligehold af vores anlæg, så ikke havnen forfalder. Bestyrelsen blev på generalforsamlingen opfordret til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvor tallene for de fremtidige pladsafgifter kunne fremlægges og gennemgås.

Indkaldelse af pladsejere til 11.november vil ske i en separat indkaldelse.

Regulering af øvrige takster aftaler vi på næste bestyrelsesmøde. Bestyrelse har aftalt at havneøernes priser skal gøres så ens som muligt. Vi ser ingen grund til at den samme service skal koste noget forskelligt på de to havneøer.

Bestyrelse har aftalt næste bestyrelsesmøde til den 9.december.

 

 

 

Kommunikation fra S/I Greve Marina                      D. 01.09.2021 

Havnebestyrelsen holdt Generalforsamling 1.september 2021.

Dagsordenen var fyldt med vigtige og store emner. Mødet trak derfor længere ud end vi havde planlagt, men blev holdt i god og konstruktive tone.

Regnskab for 2019, 2020 og budget for 2021 blev godkendt.Bestyrelsens forslag til nye principper med differentierede havnetakster blev debatteret. Generalforsamlingen var overvejende positiv over for principperne, men da der også var argumenter imod, opfordrede generalforsamlingen bestyrelsen til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Bestyrelsen bør være mere konkret og have endelige tal på de nye takster. Bestyrelsen vil drøfte den videre proces på først kommende bestyrelsesmøde.Bestyrelsen præsenterede forslaget til havnens nye strategiske plan ”Greve Marina mod 2030”, der blev modtaget meget positivt af generalforsamlingen.

Generalforsamlingen ytrede utilfredshed med at kønsopdelingen af toiletterne på Hejren var blevet fjernet. Bestyrelsen tog kritikken til efterretning. Hejrens ø-udvalg diskuterer mulige løsninger på førstkommende ø-udvalgsmøde.

Det detaljerede referat af mødet vil blive udsendt snarest.

Efter generalforsamlingen konstituerede den nye bestyrelse sig således:

Formand: Bjarke M. Christensen, Næstformand: Johannes Michael Bührmann, Kasserer: Jan B Asmussen, der sammen med Michael Birk (nyvalgt), Bjørn B. Nielsen (nyvalgt), John Frederiksen (nyvalgt), Kenneth Obionu, Aksel A. Glæsner, Marianne Pedersen, John T. Olsen og Torben Hoffmann udgør den samlede bestyrelse for Greve Marina.

Den nye bestyrelse har aftalt bestyrelsesmøde den 30.september.

 

 

Meddelser fra bestyrelsen i S/I Greve Marina        D. 13.04.2021

Havnebestyrelsen holdt møde den 13. april 2021.

Grundet Corona er det desværre ikke muligt at gennemføre generalforsamlingen d 27. april 2021 som håbet.

Bestyrelsen fortsætter og ser sig blot nødsaget til at drive havnen, som havde der været afholdt generalforsamling med godkendelse af regnskaber og budgetter.

Vi udsender snarest en skriftlig årsberetning, hvor vi inkluderer noget om de spørgsmål og forslag der var indkommet til generalforsamlingen.

Uddybning af indsejlingen er gennemført. De øvrige uddybninger har vi besluttet at vente lidt med.

NIRAS’ endelige rapport over Mågens område er kommet og der pågår overvejelser om, hvordan vi får uddybet og fjernet sedimenterne, der er løbet ind i havnen fra gennemstrømningen.

Strategiplanen ”Greve Marina mod 2030” er stort set færdig og ville have været lanceret og gennemgået på Generalforsamlingen her i april. Vi sætter forsigtigt gang i nogle af de elementer der er mest enighed om i forventning om, at planen bliver godt modtaget på den kommende generalforsamling.

Det mest interessante er tilløb til ibrugtagning af Dykanden, hvor vi regner med at konkretisere planerne allerede her i 2021.

Der er en aktiv dialog med kommunen om hjælp til dette.

 

 

 

Meddelser fra bestyrelsen i S/I Greve Marina        D. 09.03.2021

 

Havnebestyrelsen holdt møde den 9. marts 2021.

Havnebestyrelsen planlægger at gennemføre generalforsamlingen d. 27. april 2021 vel vidende at der er stor risiko for at den ikke bliver til noget pga. Corona restriktioner. Regnskaberne for 2020 er ved af være færdige og viser pæne resultater for Greve Marina. Bestyrelsen har modtaget 1 forslag (vedr. udbygning af el-standere) samt 2 spørgsmål til bestyrelsen.

Internet etablering via fiber til de virksomheder og klubber der udviste interesse er blevet gennemført, kører godt og er overvåget 24/7 af leverandøren. Wi-Fi etableringen på broerne har derimod vist sig at drille lidt. Efter en betydelig arbejdsindsats er 80% af havnen nu dækket med 10 mbps på både 2,4 GHz og 5 Ghz, hvilket er langt hurtigere end hvad den gamle installation leverede. Det er primært mellem havneøerne der mangler dækning og specielt på 2,4 Ghz. Projektet undersøger manglerne og en mulig løsning vil være at opsætte yderligere et eller flere access punkter. Vi opfordrer til at manglerne bliver kommunikeret til projektet, da undersøgelserne både bidrager til projektet gennemførelse og fjerner misforståelser.

Vores områder omkring indsejlingen og indersiden af sydmolen er de seneste år sandet så meget til, at det begynder at give problemer for køl bådene. Havnebestyrelsen godkendte en uddybning af områderne.

Havnebestyrelsen har siden sidst gennemført en strategi workshop og er ved at skabe en strategisk plan for havnen frem imod år 2030. Det er vores ambition at få den færdig inden generalforsamlingen, men da det kræver møder og samarbejde med vores omgivelser er der en mindre risiko for, at det ikke lykkes. Men ambitionen har vi.

Den strategiske plan beskriver en række kommende projekter hvoraf ibrugtagning af Dykanden og etablering af et større vinter og helårsbadeanlæg er væsentlige komponenter. Vi har indledt møder med kommunen og organisationer uden for Greve Marina for at sikre os, at vi har omverdenens opbakning til planen inden den kommer til godkendelse på vores generalforsamling. Foreløbig har vi mødt en meget positiv indstilling til vores ideer.

 

 

 
 

 

Meddelser fra bestyrelsen i S/I Greve Marina       D. 28.08.2020

 

Havnebestyrelsen holdt møde d. 28.08.2020.

Havnebestyrelsen har besluttet at gennemføre 2020 generalforsamlingen d 8.oktober 2020. Bestyrelsen vurderer at vi kan holde en ”Corona-sikret” generalforsamling, hvis vi tager vores forholdsregler. Der vil derfor blive udsendt en indkaldelse, hvor det fremgår, at tilmelding er nødvendig og at der kun må møde en person pr kontraktshaver op. Under disse betingelser mener bestyrelsen, at vi kan afholde generalforsamlingen i det sædvanlige lokale på Arenaskolen. Vi forbeholder os dog muligheden for at flytte til en anden adresse, såfremt vi får så mange tilmeldinger, at minimumsafstanden ikke kan overholdes.

Det går godt i Greve Marina. Corona har givet os mange udfordringer, men har også givet en fornyet interesse for sejlsporten. Begge havneøer melder derfor ”udsolgt” og ”slås” nu med at afvise nye sejlere på en pæn måde.

Bestyrelsesmedlemmer fra begge havneøer udviser en udbredt interesse for at harmonisere betingelser og priser på vores 2 havneøer. Vi har på de seneste bestyrelsesmøder diskuteret flere forhold hvor vi forsøger at fjerne unødvendige små forskelle i vores takster og betingelser. Helt konkret bliver grundlejen til grejhuse harmoniseret ifm med stigningen i 2021. Det kræver et godt samarbejde, men det er heldigvis til stede.

Internet etablering via fiber til de virksomheder og klubber der udviste interesse er blevet gennemført og kører godt. Wi-Fi etableringen på broerne har derimod vist sig at drille lidt mere end vi havde regnet med. Problemerne bliver analyseret og målt igennem og installationen ændret på de nødvendige punkter. I første omgang hed Wi-Fi punkterne hhv ”Mågen” og ”Hejren”. I det endelige setup kommer de til at hedde ”Greve Marina” da vi gerne vil have at brugerne kører på det nærmeste antenne, uanset hvor man hører til. Vi er jo en fælles havn.

Havne bestyrelsen har diskuteret nogle forskellige muligheder for at udvikle Greve Marina, både alene og i samarbejde med kommunen, grundejerforeninger og Strandparken. For at støtte disse diskussioner vil bestyrelsen i løbet af efteråret få etableret en lidt mere strategisk retning for havnen, så vi ved hvilke initiativer der er vigtigst for os.

 

 

 

Meddelser fra bestyrelsen i S/I Greve Marina          D. 24.02.2020

 

Havnebestyrelsen holdt møde den 24.februar 2020.

Havnebestyrelsen gennemgik 2019 regnskabet og forslag til 2020 budgettet, der fremlægges på generalforsamlingen d. 28.april.

Havnebestyrelse er opmærksomme på, at indtægterne på Mågen har en mindre tilbagegang. Mågen laver alligevel et positivt resultat, da der er blevet holdt igen på udgifterne, men bestyrelsen er meget optaget af muligheder for, at sikre Mågen en positiv udvikling i økonomien. Havnebestyrelsen aftalte, at dette vil være en prioritet når vi igangsætter vores visions og strategiarbejde for havnen.

I forbindelse med behandling af regnskab og budget blev det klart, at øerne har lidt forskellig prissætning og praksis omkring udleje af arealer. Bestyrelsen vil tilstræbe ens betingelser og prissætning på de to havneøer og en konkret aktion vedrørende udleje til grejhuse blev aftalt.

Internetetableringen er godt i gang og vi er nu ved at være klar til at få koblet kontorer, klubber og erhverv på. Havnebestyrelsen besluttede nogle priser som vi mener er attraktive, da vi gerne vil have flest muligt brugere på de nye hurtige forbindelser.

Havnebestyrelsen diskuterede de tilfælde af pæleorm vi er stødt ind i. Vi er enige om at vi ikke skal overreagere men blot hurtigst muligt få skiftet pælene når vi opdager tilfælde af pæleorm. De to havneøer skal være i tæt kontakt og holde hinanden orienterede om de tilfælde der opstår.

 
  tov 1  
 

 

Meddelser fra bestyrelsen i S/I Greve Marina          D. 23.09.2019

 

Da Brian Krøyer og Carsten Ring (begge fra Mågen) har valgt at udtræde af bestyrelsen har havnebestyrelsen indkaldt de 2 respektive suppleanter og konstitueret sig på ny.

Vi siger velkommen til Jens Bondo Rasmussen (JBR) der indtræder som næstformand og Aksel A. Glæsner (AG) indtræder som bestyrelsesmedlem.


Bestyrelsen har gennemført et arrangement for Greves kommunalbestyrelse med henblik på at øge deres kendskab til Greve Marina og få en god dialog om havnens nutid og fremtid. Arrangementet forløb rigtig fint og bestyrelsen vil helt sikker inviterer kommunalbestyrelsesmedlemmerne en anden gang.


Vi har et flot aktivitetsniveau på havneøerne.

På Hejren står den nye flotte kran næsten klar til at blive indviet og Mågen er i gang med at indhente tilbud på at få lavet en tilstandsrapport på broerne samt få set på årsagerne til den tilsanding, der driller nogle steder i havnen. Mågen har også et grønt projekt hvor overskuddet fra salg af sponsor t-shirts skal finansiere opsætning af solceller.

Fundamentet til havnens vartegn er blevet støbt oppe ved strandvejen. Når det er hærdet godt af bliver de 2 sejl monteret. Vi regner med at invitere til indvielse snarest.

En moderne marina bør også have ordentlig internetforbindelse og det savner vi i Greve Marina. Bestyrelsen er derfor ved at undersøge hvordan vi kan forbedre dette, så vores internetforbindelse kommer på et attraktivt og moderne niveau.


Vild med Vand 2020 holder vi samlet for begge havneøer Lørdag den 13.juni 2020. Vi håber at havnens personale, klubberne og alle de frivillige vil være med til at lave et brag af en dag, så det bliver lige så godt som det tidligere har været. Eller måske endnu bedre?

 

 

 

tov 1  
 

Meddelelser fra Hejrens Ø-udvalg                        D. 30.06.2019

Kranprojektet: Vibrering af fundamentet viste sig at drille entreprenøren lidt da undergrundet var lidt fastere end forventet. Firmaet kom tilbage i uge 24 med ”en stor hammer”. Heldigvis har havnen en fastprisaftale på opgaven, så det kommer ikke til at koste os ekstra. Vi forventer stadig at den nye kran bliver monteret på fundamentet i slutningen af juli/starten af august.

Bro 2 udvidelsen: De pæle vi har anskaffet til bro 2 udvidelsen var lidt for tunge for vores sædvanlige pælebanker. Der kommer snart en større pælebanker og banker resten af pælene i ved bro 2.

Der er sat nye låseblik på masteskuret, så vi undgår situationer hvor det afstår uaflåst. I den kommende sæson vil man ikke skulle reservere en plads, men selv sætte et mærke på sin mast. Vi forventer af bådejerne har tilstrækkelig med disciplin til selv at vælge en passende plads.

Vi har jo besluttet at renovere dametoiletterne til vinter. Vi er lige i gang med at vurdere om vores økonomiske situation er så god, at vi eventuelt kan renovere både dame og herre siden.

Vi har problemer med at havnens brugere ikke gør sig tilstrækkelig umage med at sortere affald. Havnebestyrelsen opfordrer kraftigt til, at vi gør os mere umage da vi bliver mødt af stigende krav til miljøhåndtering.

TV2 kommer forbi den 10.juli. Der vil vi gerne præsentere havnen fra den dejligste side, så mød op og fyld på havnen.

 
  tov 1  
 

Meddelelser fra Hejrens Ø-udvalg                        D. 30.05.2019

Kommunikation fra konstituerende Ø-møde Hejren den 13. maj 2019.

Ø-udvalget konstituerede sig på følgende måde:

Formand: Frode Walther Nielsen

Kasser: Jan Asmussen

Driftsansvarlig: Mikkel Krarup

Personaleansvarlig: Bjarke M. Christensen

Hejrens økonomi ser meget fornuftig ud. Vores indtægter ligger på nuværende tidspunkt lidt over samme tidspunkt sidste år. Det finder Ø-udvalget meget tilfredsstillende, da vi har betydelige udgifter til forbedringer og renoveringsopgaver foran os.

Kranarbejdet begynder så småt at skride fremad. Byggetilladelsen er i hus. Grundrøret der skal bankes i jorden er ankommet og forventes banket i jorden i starten af juni. I den periode vil der væres nogle dage, hvor den gamle kran ikke kan tage både op og ned.

Anvendelsen af støtteben på de nye stativer har været genstand for lidt for meget ad-hoc debat.

Ø-udvalget har diskuteret emnet og besluttet, at der skal udarbejdes nogle lidt fastere retningslinjer for hvilke både der skal støttes af ekstra ben. Tages op igen på næste Ø-udvalgsmøde.

Debatten på generalforsamlingen viste tydeligt en mangel og appetit på flere store pladser i havnen.

Ø-udvalget besluttede derfor at udvide Bro2 projektet så der nu anlægges nye K pladser samt eventuelt en dobbelt K plads. Pælene etableres i slutningen af maj-Juni og det forventes at størsteparten af pladserne sælges eller udlejes i indeværende sæson.

Havnekontorets IT systemer er ved at være ganske ”bedagede” og støtter ikke det daglige arbejde effektivt. Udskiftning af både regnskabsprogram og etablering af et samlet planlægningsprogram undersøges derfor. Renovering af dametoiletterne, der var planlagt til vinteren 2018/19, blev udskudt på grund af det bortfaldne tilskud fra kommunen. Vi renoverer nu for havnens egne midler i den kommende vinter.

Vi har lidt problemer med, at bådenes ”Greve Marina” klistermærker ikke sidder synligt nok. Ø-udvalget har besluttet, at vi i 2019 overlader det til bådejerne selv at sætte mærkerne som de plejer, men at der fra og med 2020 kommer retningslinjer for hvor på bådene mærkerne skal sidde, så de er tilstrækkeligt synlige. Ovenstående er essensen af de væsentlige sager af generel interesse.

Havnebestyrelsen behandlede i tillæg hertil et antal øvrige sager, hvor de involverede vil blive orienteret direkte.

Næste møde i Ø-udvalget er planlagt til mandag d. 17. juni 2019.

 
  tov 1
 
 

Meddelelser fra Hejrens Ø-udvalg                         D.18.04.2017

Søsætning

Når ens båd er søsat, skal den omgående fjernes fra søsætningskajen for at gøre plads til næste søsætning. Har man behov for at blive liggende i området, kontaktes havnepersonalet som vil anvise hvor man må ligge.


Fortøjning foran mastekranen

Det er kun tilladt at fortøjer foran mastekranen hvis bådens mast skal påsættes med det samme. Der skal tages hensyn til andre bådejere der er klar til at påsætte deres master før man selv er klar. Fordi man ligger ved mastekranen betyder det ikke at man har førsteret til kranen. Husk at master kun må ligge på pladsen i højst 24 timer før påsætningen. Master som skal ligge i længere tid skal placeres i stålreolen ved siden af pladsen.


Brug af mastekran

Ved brug af mastekranen skal man være opmærksom på, at den ikke må drejes mere en 360 grader. Drejes den mere en 360 grader trækkes el kablerne over og skal repareres. Dette er sket rigtig mange gange i sidste sæson, med en stigning i reparations omkostninger til følge. Kranens kæde hejs må heller ikke blokeres eller køres helt i top da kranens motor brænder sammen. Kranen skal bruges med omtanke så vi kan holde vedligeholdelses udgifter nede.


Fortøjninger

Vi opfordrer jer til at placere jeres agter fortøjninger midt på pælen og ikke i toppen af pælen. Når fortøjningen sættes i toppen af pælen, påføres pælen en større belastning som i værste tilfælde medfører knækkede eller skæve pæle.


Optaget/Ledig skilte

Husk at vende skiltet til GRØN hvis I er væk fra havnen i mere end et døgn. Er man væk i en længere periode f.eks. på sommerferie, kan man på havnekontoret hente en speciel skilt til at sætte på det grønne skilt der fortæller forventet hjemkomstdato. Skulle man komme hjem før tiden kan man, dagen før bådens anløb, ringe til havnekontoret, i kontorets åbningstid, og meddele sin hjemkomst. Havnens personale vil så være behjælpeligt med at vende ens skilt til RØD dagen før bådens anløb.


Oprydning på landpladser

Husk at rydde op efter jer på pladsen når jeres båd er søsat. Fjern alt affald og løse genstande som træbukke og stiger. Der vil inden længe ske en oprydning af stativer på landpladserne og alt der ikke er mærket med plads nr. eller har pladsmærker påsat vil blive fjernet.


Vedr. strømstanderne på broerne

I sommerperioden får vi mange gæstesejler, der gerne vil have strøm på deres både, mens de besøger vores havn. Da der ikke er strømstik til alle på broerne, skal I huske at fjerne jeres strømstik og tømme strømbeholdning når I forlader havnen i en kort eller længere periode. 

 
  tov 1